neděle 26. října 2008

Problém mezi židlí a klávesnicí

Před měsícem jsem se rozhodl, že svoje staré a nevzhledné KDE 3.5 vyměním za nové a lepší KDE 4.1. Naťukal jsem emerge kde:4 a šel spát. Ráno kolem 10 bylo vše hotovo. (Pro nezasvěcené používám Gentoo Linux, takže můj systém je buď vypnutý, anebo kompiluje ;)

Po spuštění jsem prošel s kouzelníkem pár nabídek a bylo hotovo. Po určitém čase jsem si ale chtěl přehrát film. VLCčko se normálně pustilo, titulky se taky objevily, ale zvuk nikde. Takže jsem začal pátrat. Zjistil jsem, že moje Toshiba Satellite A200 má zvukovku Intel HDA Audio, s kterou by neměl být problém. Ve výpisu dmesg bylo napsáno, že byla úspěšně detekována a měla by fungovat, navíc při bootu se ozývá takové praskání, jak se repráky aktivují. Takže kde je sakra problém...

Po chvíli pátrání jsem to zabalil s tím, že to vyřeším jindy. Po týdnu zase bootuju do Linuxu a zjišťuju, že zvukovka pořád nejede. Zkouším emergnout kmplayer, kaffeine, prolézám nastavení, pořád nic. Najednou mi v mcčku začala hrát mp3. Hurá, vítězství. Ale když jsem to za chvíli zkusil tzase, tak nic, ticho. Takže kde je sakra problém...

Dneska mi to zase nedalo, opět boot do Linuxu, podle návodu úspěšně zprovozňuji svůj DVB-T adaptér MSI MegaSky 580 a dalším na řadě je zvuk. Zkouším updatnout ALSA ovladače, zkompilovat nové jádro. Dát ALSAu jako modul i přímo do jádra. Dokonce kompiluji i OSS, který je deprecated. Prolézám fora, kde zjišťuji, že se zvukem má problém spousta uživatelů a že o správu zvuku v KDE 4 by se měla starat mezivrstva nazvaná Phonon. Zoufalost dosahuje vrcholu a já bezradně zkouším kmplayer, jestli něco hraje.

"Astérix est là !
Ça va faire mal, ça va cogner la bagarre
Astérix est là !
Seul contre les dieux, contre l'odieux César
...", ozývá se z reproduktorů a já jásám. Opět to jde. Zkouším to v novém shellu znovu a nic. Takže kde je sakra problém...

Záhy na to konečně přicházím. Jako obvykle, mezi židlí a klávesnicí. Zapomněl jsem nastavit svému uživateli dostatečná oprávnění a proto zvuk fungoval jen rootovi. Problém vyřešen. Nepředpokládám, že by se tohle někdy ještě někomu mohlo podařit, ale co kdyby náhodou...

Žádné komentáře: