pátek 14. listopadu 2008

Harddisk a magnet - vážně to nejde dohromady?

Před pár měsíci jsem dostal na hraní externí disk firmy Seagate, který přestal fungovat. Disk jen ťukal, operační systém ho nebyl schopen rozpoznat.
Jen co jsem ho dostal, začal jsem bádat, jak ho rozebrat. Po chvíli lehkého zkoušení jsem zabral a ozvalo se jemné prasknutí, ale vrchní dekl byl pryč. Následovalo složité odšroubování speciálních torxů s vystouplým válečkem uprostřed - byl jsem se poradit v několika obchodech, ale takový šroubován nikdy neviděli.
Nakonec jsem to odšrouboval s použitím drobného násilí a klasického rovného šroubováčku.
Následovala demontá disku a zbyl mi už jen "šuplík" a disk. Ten jsem několikrát polechtal šroubovákem, ulámal elektroniku a pak ho odnesl do sběrného dvora. /ano, na rozdíl od Vás třídím/
Sebral jsem starý 1,2GB disk od Compaqu. Dvě plotny, 4500 otáček, rozbitý napájecí přivaděč. Zajímalo mne, proč je na disku taková alu páska a najednou byl vrchní kryt dole a já koukal na plotny... Nahrál jsem 800MB dat a disk zase oblepil.


Když si spolubydlící koupil neodymové magnetky, dostal jsem nápad a bylo rozhodnuto - sestavičku jsem si odvezl na kolej a začaly pokusy...

Nejprve jsme zkusili, jestli se data po měsíci bez sterility načtou, načetla. Dále jsme zkusili magnetky položit přímo na kryt disku. Data opět bez chyby. Mučení včak pokračovalo...




Odklopili jsme víko a zkouseli jsme, co se stane, když budeme kuličkou lehce jezdit asi 0,5cm nad povrchem plotny disku. Po asi 3 minutách usilovného "ježdění" jsme disk zapnuli. Nic, všechna data stále v pořádku.

V další fázi našeho testování jsme dali magnetky přímo na papír a ten na plotnu a nechali cca 1 minutu "grilovat". Disk jsme po zapojení USB našli, soubory se objevili, ale při čtení iso image na některých místech disk nebyl schopen nic vrátit. To nás zklamalo, nějaká data tam pořád ještě byla :( Jedeme dál a tvoříme z magnetků krychli, kterou dáváme opět na papír a plotny. Necháváme dusit 15 minut.

A disk se roztáčí, vydává zvuk charakteristický pro nabíhání disku, zastavuje...
Znovu se roztáčí, chrčí, zastavuje. Je asi v háji, vyhráli jsme. Bohužel nevíme, co se děje, jestli se nám podařilo zničit elektroniku disku, anebo důkladným promáznutím plotny disk odmítá pracovat, proto disk ukládáme a počkáme týden, jestli se třeba neprobere.
Disk je KO, navždy?


Pokračování příště...

P.S. Videa a fotografie jsou pořízeny mobilem HTC P3300, omluvte proto sníženou kvalitu.

Žádné komentáře: