neděle 4. ledna 2009

Lenost dnešních vysokoškoláků I.

V tomto semestru se na naší fakultu přihlásilo opět více lidí než loni a většina z nich chce studovat informatiku, více než polovina se proto přihlásila do bakalářského studijního programu STM. Protože se nezvýšil počet pedagogů, bylo nutné sehnat cvičící jinde a tak se sáhlo mezi talentované studenty. Tak jsem se stal cvičícím databází původně 80 studentů. Po prvních pár týdnech se počet zredukoval, některé se mi nepoštěstilo ani zahlédnout.

Prvním zlozvykem, kterého jsem si všiml, jsou pozdní příchody. Dnešní "mladí" studenti absolutně nerespektují časy začátku a konce cvičení a slézají se jako švábi na pivo. Tento jev je velice dobře pozorovatelný zvláště v nočních cvičeních od 7:30. Pokud už někteří dorazí, velice často si vytáhnout notebooky a použijí kryt jako maskovací obranné zařízení.

Takto maskováni se snaží přečkat cvičení, anižby se jich kdokoliv na cokoliv ptal, nebo je, nedej bože!, vytáhl k tabuli. Na dotaz, jestli chodí na přednášky se z 20 lidí přihlásí většinou tak 2-3, ostatní se tváří, jakoby slovo přednáška bylo urážkou. Při dotazu na triviální věc, branou na přednášce, se většina tváří, jakoby jste se jich ptali, kolik je 1+1. (My se ale ptáme, jak v jazyce SQL sečíst 1+1.) Po chvíli zjistíme, že odpověď netuší, ale slovo nevím uvodí také tím, že se to dá nalézt "na gůglu".

Když jsem jednou zavítal na přednášku, vypadalo to jako v antiekologickém ráji. Každý ze žé studentů před sebou notebook, někteří hráli hry, někteří bezcílně browsili, někteří četovali a dva sledovali slidy. Na předmět v této paralelce je zapsáno 350 studentů...

Vrchol ovšem nastává v okamžiku odevzdávání semestrálních prací. Zde zjišťujeme, že úroveň našeho středního školství za mých 6 let studia na VŠ hodně utrpěla. Nikdy bych nevěřil, kolik různých výsledků dostanu, stanovím-li deadline odevzdání na 13.týden (3.1.2009 0:00:01) Mezi nejkurioznější výsledky patří zcela jistě 6.1.2009 9:15.

V čem ale studenti vykazují ohromnou aktivitu, zapálení, nadšení, jsou výmluvy, proč se nepodařilo práci včas odevzdat. Už se nenosí výmluvy typu: "úkol mi snědl pes", ani: "Musel jsem psát dlouhý dopis babičce", (touto výmluvou nás naprosto odboural kamarád v 7 třídě ;), ale nasněžilo, tak mi nešla wifina, zafoukalo, tak se mi otočila anténa, spálil se mi počítač, zničili mi to windousy atd...

Pokračování příště...

Žádné komentáře: