čtvrtek 22. ledna 2009

Třicet korun v lékárně

Tak jsem šel tuhle naším dělnickým velkoměstem a zrovna kolem ústavní lékárny. Ve zprávách TV Znova sice vykřikovali, že jsou hrozné fronty až ven, ale že by to byla pravda jsem opravdu nevěřil. Lékárna u hlavního vchodu do špitálu byla nacpaná k prasknutí, lidi až ven.

Že by třicet korun bylo pro mnohé lidi tak moc, že by byli ochotni stát tak dlouhou frontu? Když jsem zbrzdil, všiml jsem si, že mnozí lidé jsou důchodci a mnozí z nich mají 3 i 4 recepty. Rázem není v jackpotu sportky 30 korun, ale 180, či 240 a to už je rozhodně částka, nad kterou stojí za to uvažovat. 240 kč za půlhodinu čekání je už docela slušná odměna, nad kterou bych zřejmě dlouze nepřemýšlel.

Mnozí lidé se ptají, proč vlastně platíme těch 30 kč, to je jen za podání léku? V pořadu České televize Máte slovo lékárnice tuto verzi odsouhlasila. LEŽ. Třicet korun se v lékárně začalo platit kvůli zvýšení DPH z 5 na 9 procent, ale na to už každý zapomněl. Náš národ má totiž krátkou paměť.

Odpoledne jsem šel nakoupit do Kauflandu. Poté, co jsem se prodral davy lidí hromadně zkupujících vše, na čem byla cedulka sleva (pravda, že cukr za 10,90 se jen tak nevidí...), jsem prokličkoval pokladnami a hurá ven...

Najednou byla chodba nacpaná lidmi - co se děje, co dávají kde zadarmo? Dav čekal před lékárnou Dr. Max. a záhy jsem pochopil proč. Velké cedule oznamovaly - za každý recept Vám dáme 30 kč bonus. Tedy již nejen ústavní lékárna, teď i soukromá, se rozhodly "bojkotovat" reformy zdravotnictví.

Po příchodu domů jsem pustil počítač a co nevidím, Dr. Max podává žalobu za omezení hospodářské soutěže, nelíbí se mu vyplácení 30 kč v lékárnách. Takovéto pokrytectví se opravdu nevidí. Dr. Max začal s rozdáváním peněžních bonusů jako úplně první řetězec na trhu - rozdával 5 korunové bonusy za každý recept a i tak odčerpával zákazníky konkurenci. Ale v okamžiku, kdy někdo další začne dotovat své zákazníky, začne křičet... (Navíc by mne zajímalo, jak to funguje z hlediska účetnictví.)

Reklama lékáren. Česká lékárnická komora byla dlouhou dobu proti jakýmkoliv reklamním akcím, bonusovým kartám atd. V roce 2002 ale obdržela od ÚHOSu 300 tisícovou pokutu za omezování hospodářské soutěže. Tím se pozvolna roztočil kolotoč, reklamy se dostávají do tiskovin, do rádia, jsem zvědav, kdy zahlédnu reklamu: "Modafeny nejlevněji na trhu...". ČLK toto rozhodnutí oslabilo, do té doby byla jakžtakž schopná udržet mezi lékárnami pořádek.

Dnes svůj kredit každým dnem ztrácí, dlouho není schopna prosadit jednotné doplatky na léčiva na recepty, zvyšuje členské příspěvky, představitelé působí komicky a vzdělávací program je parodie. Soukromá firma, která vzdělávací akce pořádá, je zřejmě úzce napojena na lidi ve vedení komory. Vzdělávání lékárníků je totiž dobrý byznys, předepsané body lze získat pouze na certifikovaných kurzech, každý kurz stojí od 400kč/půlden výše...

Žádné komentáře: