pondělí 25. října 2010

První krůčky s Kindle 3

Od čtvrtečního večera jsem hrdým majitelem Kindle 3, šestipalcové ořezané verze. V České republice nemá moc význam investovat do 3G rozšíření, protože nabízené služby jsou prakticky jen nákup knih. V USA bych zřejmě neváhal a připlatil, ale v našich dřevních dobách, kdy je nejmenovaný operátor ochoten vybírat za GPRS 20 korun za 20 minut, to prostě nemá cenu.

Po vybalení mě okamžitě opět dostal display. Proč tam mají tu obludnou krycí fólii s obrázkem? Pak jsem si ale vzpomněl na své loňské zkušenosti z USA, kde jsem se nechal podobně nachytat. Žádná krycí folie, toto je eInk, takhle bude vypadat písmo ;) Nedočkavě jsem posunul zapínačem a obrázek se změnil ve strokindle01m, pod nímž běžel progress bar.

První start byl poněkud delší, než bych si představoval, ale dočkal jsem se. Objevilo se jednoduché menu, které mi dalo na výběr z návodu k použití a dvou slovníků. Otevřel jsem jednoduchý návod, který byl v krabici přibalen, a připojil Kindle přiloženým kabelem k počítači, abych ho nabil. V balení je také redukce USB – USA zásuvka, ale tu zde asi málokdo využije.

Okamžitě na mě vyskočilo okno, že jsem připojil neznámé zařízení, oprava, Kindle, a je připraveno k použití. Volné místo 3,7GB. Na Kindlu se mezitím objevila obtížně pochopitelná hláška, že během připojení k počítači nelze Kindle používat, pokud chceme číst a nabíjet, stačí Kindle od počítače odpojit. Hmm… Pak mě napadlo, že je možná myšlena ta funkce ve Windows liště, která se používá na odebírání flashek. Klik, klik, nic.

Že by velký Steve integroval do Kindle také nějakou bezdrátovou nabíječku? Po pár minutách hledání jsem objevil, že jde zřejmě o bug Windows Vista a 7. Není stejné, pokud kliknete na odebrat v liště a v okně tento počítač. Takže pokud chcete Kindle nabíjet a zároveň číst, musíte ho odebrat z tohoto počítače ;)

Zkusil jsem nahrát do úložiště soubory formátu pdf, mp3 a také oblíbené pdb, které jsem přejmenoval na prc. Výsledek byl rozpačitý. Pdf soubor se otevřel bez problémů, ale byl obtížně čitelný. Teď mě asi všichni proklejete, ano, měl jsem si koupit Kindle DX, kde by to bylo bez problémů, ale cena je cena :) Když ale otočíme obrazovku o 90 stupňů, tak je text srozumitelný. Jak přehrát soubor mp3 jsem nenašel… Pdb se otevřelo, bohužel se zmrvenou češtinou. Pak jsem nalezl, že mp3 se přehrávají přes menu Experimental, nějaký sofistikovaný přehrávač ale nečekejte. Jedním klikem zapnete, druhým vypnete. Kdo chce dobrý přehrávač, ať si koupí jednoúčelovou mp3jku.

Tak přišlo na řadu hledání, jak svoji sbírku pdb knih rozumně a snadno překonvertovat do Kindl-readyTM formátu. Netrvalo ani 5 minut a měl jsem vítěze, opensourcový program Calibre (http://calibre-ebook.com/) Zvládá knihy katalogizovat, převádět, stahovat údaje i obálky a je dokonce integrován i http server, kterým lze zpřístupnit svoji sbírku okolnímu světu. Více o tomto skvělém programu jindy. Zkonvertoval jsem pár svých knih s parametrem windows-1250 a problém s češtinou byl ten tam.

Otevřel jsem knihu a začal číst. Písmo je dobře čitelné i na ostrém podzimním slunci, plasty nepálí ani když mrzne a pokud je teplota pod bodem mrazu, stále funguje i překreslování obrazovek. Pokud bude krutá zima, vyzkouším, jaká je kritická teplota pro eInk ;) Chtěl jsem přeskočit o pár stránek dále, tak jsem zvolil přes tlačítko menu go to a Kindle mne vyzval, ať zadám číslo strany. Ale jak, když na klávesnici jsou jen písmenka? Nakonec, poměrně nelogicky, je potřeba aktivovat virtuální klávesnici přes tlačítko Sym.

emily_dickinson[1]Chvíli jsem čtečce nevěnoval pozornost a najednou se obraz změnil, naskočil obrázek, který bych si dokázal představit v nějakém horroru. Ten obrázek ožije a řekne: “Zítra zemřeš…”. Jedná se o portrét Emily Dickinson. Ten prostě musíte vidět. Zřejmě jedna z mých prvních aktivit bude výzkum toho, kterak se dá tento ošklivý portrét dostat z mého miláška.

Nakonec jsem začal hledat webový prohlížeč, který by se někdy mohl hodit. Kindle má mít úžasnou výdrž a výhledově se budu samozřejmě snažit zajistit si nějaký kontinuální přítok dat, jako jsou RSS kanály mých oblíbených médií atd. Prohlížeč je opět pod nabídkou Experimental, ale během jeho používání jsem na žádné chyby nenarazil. Jediný bug je pomalé překreslování, ale to je opět vlastnost eInku. Nepříjemnou vlastností je poloha deletu, který jsem nejprve marně hledal, ale to je opět spíše o hardwarové ergonomii Kindle jako takového.

Kindle je pěkná čtečka, malá lehká, za svou cenu dostanete přesně to, co očekáváte (možná i něco víc), kdo nikdy v životě eInk neviděl, bude nejspíš šokován. Integrovaný mp3 přehrávač je skoro nepoužitelný, ale kvůli tomu jsem si Kindle opravdu nekupoval. Jestli je opravdu to nejhorší to, že je webový prohlížeč pod položkou Experimental, nejsou numerické klávesy a delete je pěkně ukryt, budu více než spokojen. Bohužel se mi začíná rýsovat nepříjemná katalogizace nahraných knih (nemožnost podsložek), ale třeba tento problém ještě vyřeším, uvidíme časem.

1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

Nemožnost vytvářet podsložky, na jaké jsme zvyklí je - zdá se - kompenzována možností tvorby Collections
http://www.linuxexpres.cz/hardware/recenze-ctecky-knih-amazon-kindle-3
Jindřich