úterý 19. srpna 2014

Když délka rozhoduje

Možná vám nadpis přijde trochu vulgární, ale pokud dočtete až do konce, uvidíte, že tomu tak není. V létě jsme byli na tradičním potápěčském výletě v Rakousku. Můj buddy funí jak mašina a to má jeden nepříjemný následek – většinou mu vzduch dojde rychleji, než mě. V Rakousku navíc máme jednu lokalitu, kde je potřeba plavat odhadem 35 minut jedním směrem a stejnou dobu zpět, to vše ve svižnějším tempu. Když jsme letos po 35 minutách otáčeli, měl v lahvi méně, než polovinu. Ten pocit je k nezaplacení. Víte, že to nedáte a budete muset dýchat ze společné automatiky, a když všechno půjde dobře, tak to zvládnete takto zpět. V opačném případě vás čeká potupné plavání na hladině, které je navíc s potápěčskou výstrojí docela namáhavé.

Za pár minut už visel na mém oktopusu, aspoň jsme plavali jen ve třech metrech, abychom spotřebu minimalizovali. Jenže v základní verzi výbavy byl můj oktopus na 60cm hadici, což znamenalo, že jsme se přes dvacet minut vzájemně kopali. Frustrace, otrava a k tomu ještě křeče do nohy, jak jsem se snažil kopat tak, abychom se míjeli. Navíc když jsme doplavali tak jsem zjistil, že nemám záložní baterku, buddy mi jí omylem odepnul, když nahmatával D kroužek, za který by se chytl.

Baterku jsem při mém prvním sólo ponoru našel, ale řekl jsem si, že to takhle dál nejde a krátká hadice je zlo, musím si koupit hadici dlouhou. Po hledání jsem dospěl k tomu, že nepůjdu do nového materiálu miflex, ale do staré dobré klasické hadice. Zpětně si myslím, že jsem se asi bál zbytečně, ale čert to vem. Domů jsem si z obchodu přinesl 210 cm dlouhou žlutou hadici. Každý správný DIR potápěč má dlouhou hadici černou, ale já se ztotožňuji s názorem, že člověk v panice spíš šáhne po tom, co vidí – tj. po žluté hadici.

Podařilo se mi kupodivu docela rychle odmontovat hadici krátkou a nahradit jí hadicí dlouhou. Jen jsem při montáži k prvnímu stupni bojoval s tím, jak moc mám hadici utáhnout. Po napojení na lahev se syčení neozývalo a ani při následném ponoru ze mě bublinky nešly. Snad se při další příhodě, kdy budu potřebovat sdílet svůj vzduch, díky dlouhé hadici už nebudu muset kopat.

Žádné komentáře: