neděle 10. srpna 2014

Není máslo jako máslo

IMG_3964Při dnešní návštěvě supermarketu jsem se zastavil u chladícího boxu s másly. Na výběr bylo asi 8 druhů v podstatě ve dvou cenových hladinách. První byla 25 korun a druhá 45. Navíc jsem si všiml ošklivé praxe některé výrobky zmenšit a prodávat jen 200g másla.

Obě másla, která stála 25 korun, byla původem z Polska, másla za 45 pocházela z České republiky. Nakonec jsem si z českých zástupců zvolil máslo z jihočeské Madety, ač farmářská másla vypadala lákavěji. Ani jedno v regálu ovšem nebylo označeno jako máslo čerstvé. Evropská legislativa zná pouze máslo jako máslo, ta česká navíc přidává označení čerstvé pro ty výrobky, které nebyly skladovány a smí se prodávat jen do dvaceti dnů od vyrobení. Je možné ho skladovat při osmi stupních Celsia, nikoliv při nižší teplotě.

Máslo je v České republice takové, jež má dobu trvanlivosti zhruba 35-55 dní a smí se skladovat při chladírenské teplotě, tedy při šesti stupních. A nakonec IMG_3966stolní máslo (dříve zvané také dvojka), je to, které prošlo procesem zmrazení a rozmrazení, než se dostalo do obchodu. V mrazáku vydrží i dva roky. Většinou je už bez chuti a zápachu.

Koupil jsem tedy opět jako v případě mléka vzorek nejlevnějšího a standardního a provedl porovnání. Máslo z Polska nemá žádné informace o složení, jen obsah tuku, který je ale stejný, jako v případě másla českého. To ale nic neznamená, nejdůležitější je samozřejmě chuť a vlastnosti. Když jsem vyndal polské máslo z ledničky, během několika minut jsem ho mohl bez problémů roztírat, což se s máslem z Madety nepovedlo. Stále bylo tvrdé jako beton, tak to má ale být.

Co se týká chuti, taky jsem poznal rozdíl, máslo z Polska je bez chuti a zápachu (naštěstí), to z Madety pěkně voní a chutná jako to, na které si vzpomínám ze svého dětství. Přidejte čerstvý křupavý rohlík a trochu medu a máte výbornou snídani. Test je samozřejmě subjektivní, mohl jsem mít štěstí, ale i smůlu při výběru, ale pokud věnujete chvíli hledání na internetu, podobné závěry udělalo více lidí. Je mi jasné, že jsem objevil něco, co už většina lidí, kteří se o to zajímají, vědí, čili i já budu ode dneška kupovat jen kvalitní české máslo.

Žádné komentáře: