neděle 25. ledna 2015

Jízdárna Pražského hradu - Hrady a zámky objevované a opěvované

Každý, kdo jel v poslední době pražským krtkem, nemohl minout plakáty zvoucí na výstavu z českých hradů a zámků. V jízdárně Pražského hradu se podařilo shromáždit velice významné a cenné památky, počínaje branou z Karlštejna, konče relikviářem svatého Maura.

Neodolal jsem a o víkendu jsem se na výstavu vydal. Již od zastávky tramvaje Pražský Hrad se táhl dlouhý had lidí. Mnoho z nich naštěstí nemluvilo česky a tak jsem se tiše modlil, aby šli na Hrad a nikoliv na výstavu. To se skutečně stalo, byl jsem třetí na řadě. Po čtyřech minutách čekání jsem vytáhl z peněženky 150 korun a dostal vstupenku na výstavu. To, že u pokladny nebyla fronta neznamenalo, že by byla výstavní síň prázdná. Bohužel.

Češi nejsou úplní kulturní barbaři a na výstavy chodí. Když si ale chcete v klidu prohlédnout exponáty, aniž byste se museli prodírat davy dalších kulturychtivých lidí, je otrava. Vážně. To vás ale nesmí odradit, protože tahle výstava je opravdu vydařená. Hned u vchodu vás přivítá brána z Karlštejna, která je symbolickou branou na výstavu. Celá jízdárna je dělena do etap vývoje našeho státu. Všechno začíná památkami z období Velké Moravy, následují Přemyslovci, Lucemburkové a celá výstava končí až křeslem od Plečnika, ve kterém sedával Václav Havel.

Na výstavě je rozhodně zlatým hřebem relikviář svatého Maura, ale mě velice zaujala i replika naší koruny, Masarykova závěť k dostavbě Hradu a koňská zbroj. Výstava je celá nacpaná vzácnými exponáty, směle si troufnu říct nejlepší z nejlepších, takže pokud se vám nechce sjezdit celou republiku, určitě se stojí za to na Hrad vypravit.

Žádné komentáře: