sobota 24. května 2014

Reynek – výstava ve Valdštejnské jízdárně

Minulý týden jsem se konečně dostal na výstavu, jejíž promo se nedá přehlédnout. Všude billboardy, plakáty v metru i na zastávkách, poutače jsou dokonce i v Brně ! Génius, který měl být zapomenut, Bohuslav Reynek.

Narodil se v roce 1892 v malé vesničce Petrkov, o které pravděpodobně nikdo z vás nikdy neslyšel. Já také ne, až na výstavě. Je to ale hodně důležitá vesnice v životě našeho umělce, celý život byl Petrkovem inspirován a ovlivněn. V Petrkově měli Reynkovi farmu, na které hospodařili, během druhé světové války je vyhnali Němci, což Reynek těžce nesl. Po válce navíc statek zabavili komunisté a v roce 1971Reynek umírá,kde jinde, než v Petrkově. Mimo grafiky se zabýval i psaním básní a překladem.

Od výstavy jsem čekal, i díky spoustě pochvalných recenzí, hodně, proto jsem vystál i docela dlouhou frontu, která okolo 15 hodiny v sobotu na výstavu byla. Později jsem zjistil, že to je tím, že v 15 hodin proběhla komentovaná prohlídka, o několik desítek minut již fronta zmizela.

Po vstupu do místnosti si určitě všichni všimnou přítmí, které dodává výstavě trochu pochmurnou atmosféru. Druhou věcí je podivné bludiště, které je ve výstavní síni postaveno. Projít výstavu tak, abyste vše viděli a nenachodili kilometry, je umění. Třetí a poslední věc jsou malé grafiky. Reynek všechno dělal malé, jeho grafiky mají rozměry cca 5x10 cm. Během výstavy očekávejte běžné nešvary – křičící děti, zvonící mobily a já měl navíc komentovanou prohlídku, která vždy ucpala průchody, zacláněla u obrazů a celkově byla prostě otravná. Věci, které paní říkala, jsou lehce dohledatelné na internetu a před výstavou by si je měl každý najít, aby byl v obraze. Domácí úkoly se dělat musí.

Z díla Reynka mi přišlo, že měl těžký život plný depresí. Zabývá se až bukolickými motivy, případně biblickými, například nemá jedinou grafiku týkající se války. Jeho grafiky jsou tak malé, že si musíte vzít lupu, abyste viděli každý malý detail, který do nich vložil. Když to spojíme s tím, že se po světě toulá spousta padělků, není to rozhodně věc, kterou bych si chtěl koupit. Reynkova specialita totiž byla dělat jen několik málo tisků, třeba 5, čímž má každý větší cenu.

výstavu jsem prošel za necelou hodinu, u pokladny dokonce dostal 10% slevu na Opencard. Snad budu mít příště lepší ruku při výběru, z této výstavy jsem byl zklamán :(

Žádné komentáře: