Moje stará Felicia 1.9D už má svá nejlepší léta za sebou, v únoru jí končí STK a pneumatiky už také nejsou, co bývaly. Jak tedy dále? Při mém ročním nájezdu kolem 8000km by se mi možná vyplatila i jízda taxíkem, ale vlastní auto je přeci jen pohodlnější. Nalezl jsem poměrně pěkný web http://www.vybermiauto.cz/ , na kterém stačí zadat parametry a získáte za pár vteřin kompletní přehled trhu v oblasti, ve které hledáte. Týká se to ale jen vozidel nových, nikoli ojetých.
Po prostudování tabulky jsem si udělal představu, co bych od auta asi měl chtít a v jaké kategorii se pohybuji. Jde o malá vozítka, jako je Hyundai i20, Citroen C3, Škoda Fabia, Volkswagen Polo, Renault Clio, Seat Ibiza, Chevrolet Aveo, KIA Rio, Ford Fiesta, Opel Corsa a další. Při dalším pohledu do ceníků jsem musel oželet ESP. Ač podle rozhodnutí EU by měl být tento systém v každém novém voze prodaném po roce 2014, zatím se tak neděje a v základní výbavě ho má pouze nový Chevrolet Aveo. Klimatizace jsem se ale prozatím nevzdal a poté, co jsem nedávno absolvoval poskakování po jižní spojce myslím, že se tak nestane.
Takže jaké jsou vlastně mé požadavky?
- Bezpečnost – airbagy a plusem další systémy jako ESP atd…
- Klimatizace
- Nízká spotřeba
- Rozumný výkon
- Nízké riziko krádeže
- Odkup na protiúčet
- Do kufru se vejde golfový bag
Po stanovení těchto podmínek jsem mohl úspěšně vyloučit jak vozy značky Škoda, tak další koncernové vozy – Ford, Volkswagen, Opel, Seat, které vedou žebříčky krádeží. Do užšího výběru se tak dostaly vozy i20, nové Aveo, nové Rio, C3 a Clio. Mrzuté je, že hned dvě vozidla jsou horké novinky a odborníci radí taková auta nekupovat.
Nový Chevrolet Aveo vypadá zepředu opravdu nádherně, se zadní částí už tomu tak bohužel není. Můžete na fotkách porovnat sami. Výbavou se ale snaží zničit konkurenci, tempomat a ESP v základu nemá, nikdo.
Nová KIA Rio vypadá velice nadějně, vzhledem mi připomíná Seat, pěkná ze všech stran, ale cena je bohužel trochu vyšší, v akční výbavě Edition 1 za 239 900. Při zkušební jízdě se auto chová předvídatelně, žádný trhač asfaltu ale nečekejte.
Do finálového výběru se dostalo nakonec nové Rio, kterému ale mnoho záporných bodů přinesli samotní prodejci. Udivilo mne, že v předvečer krize se nesnaží vozy prodat a je jim vcelku jedno, že půjdete jinam. Zřejmě toto auto patří do sockosegmentu, na kterém prodejci nevydělávají, nebo nepůsobím dost důvěryhodně, těžko říct.
Každopádně po posledních ekonomických prognózách odkládám nákup vozu na jaro a uvidíme, co se za tu dobu změní.